fredag, november 09, 2007

Espolin utstilling i Oslo Rådhus

Nå må dere kjenne besøkelsestiden. Onsdag 7. november åpnet minneutstillingen over Kaare Espolin Johnson i Oslo rådhus. Utstillingen står til 28.november og den er vel verdt et besøk, om ikke flere. Bildene hans gir meg gåsehud, de treffer meg midt i hjertet og forteller historier om min hjemsteds landsdel. Mørketida, naturen i all sin kraft og mennesker skåret i stein- han har sett noe som vi kjenner oss igjen i og som vi får næring fra. Jeg blir aldri ferdig med bildene hans.

En liten gutts formidling av hva han så på utstillingen.

4 kommentarer:

Jorunn Solli sa...

Jeg så bilder av Espolin da jeg var i Lofoten for 13-14 år siden. Den eneste gangen jeg har vært nord for Trondheim :-/ Men fint var det ;-) Jeg får ta meg en rådhustur siden du anbefaler det så sterkt.

Unni K sa...

Utstillingen viser mye av det som ikke finnes på galleriet og jeg synes kuratoren har gjort en god jobb. Hyggelig om du kommer innom.

ninsve sa...

Nydelig utstilling! jeg syns det var særlig spennende å se alle de tidlige arbeidene hans, se hvordan han sneier innom Edvard Munch, Nicolai Astrup, Käthe Kollwitz o.a., og morsom å se illustrasjonene han gjorde for Arbeidermagasinet. De andre bildene har jeg for det meste sett før, var i Lofoten i 2001, bl.a. innom Galleri Espolin. Ikke det at det skader å se dem igjen. Det er så flott at en kunstner har laget uttrykk som så mange mennesker gjenkjenner sin historie i.

Unni K sa...

Han går rett i hjertet på oss. Men noen synes han blir for dyster, det er lite midnattsol i sikte, mest vinter og sjyskvett, men desto mer fasinerende. Han kan ikke akkurat ha stått ute og jobbet.. Fint at du kom innom.