søndag, februar 25, 2007

Mari Boine er magisk

Gårsdagens konsert på Rockefeller ble en happening av de store. Ennå er ørene ømme etter lydtrykket, men du verden for en artist!! Den unge gruppa Adjagas var oppvarmingsband og de er og en gruppe som er verdt å lytte til! De samiske musikerne er i verdensklasse og jeg ønsker bare at de vil spille på andre scener hvor jeg som publikummer kan få sitte på en stol og ikke måtte stå i 3 og en halv time.. I vårt følge var det og skuffelse over at hovedartisten ikke kom på scenen før kl. 23, hvorpå de måtte forlate konserten etter 45 min for å rekke siste toget hjem til Halden. Mari gir alt, og det var så stilt som i graven under siste sang som hun fremførte delvis akapella med ent spennvidde fra full styrke på vokalen til nærmest hvisking.. hun får ryggmargen til å krumme seg!

4 kommentarer:

ninsve sa...

Jeg kom meg ikke dit jeg ;(
Helgen ble full av filisofiserings-kurs på Humanetisk Forbund.

Anonym sa...

Datteren min og jeg var på One People-konserten på alternativmessedagene og da lærte Mari oss å joike. Det var veldig artig. Hun er helt klart en artist i verdensklassen og er mye mer populær der vi bodde før (München) enn her hjemme på Berget. Der spilte hun et par ganger i året i store haller for fulle hus. Derfor var det veldig fint å sitte på tredje rad med øyekontakt og joike sammen med henne. Datteren min har alltid vært facinert av samekulturen, så jeg er glad hun fikk denne opplevelsen med seg som 11-åring. Vi hadde ståpels på armene begge to ;-)

Unni K sa...

Hun er enestående, og jeg håper å få høre henne i Spectrum eller på en annen stor scene. Det var stor forventning foran hennes inntreden og musikken hennes er knallbra! Skal bare ta med ørepropper neste gang, slik at jeg ikke mister hørselen(er fortsatt øm i ørene).. Gøy å høre at du har sansen og moro for din datter. Nico Valkiepää er og en samisk artist med stor appell:)

Anonym sa...

Hørte på radioen at Nico Valkiepää skal være ukas gjest på NRK P2 fra mandag av! Han blir å høre hver dag kl. 9.30 og kl. 17 (eller noe sånt).